Vlaanderen
Klasse.be

Scholen anders organiseren

Denk de werking van je school om: inspirerende praktijke en ideeën om de organisatie van je school anders aan te pakken.

Illustratie: mix van online en klassikaal onderwijs
Schooltips

Zo bewaar je het beste van online onderwijs

Een halve dag per week afstandsonderwijs, online vergaderen, lesfilmpjes als remediëring of telewerk voor secretariaatsmedewerkers. 3 scholen vertellen wat ze digitaal houden na corona.

onderwijs flexibel organiseren
Trend

“Onderwijs dat niet flexibel is, hinkt eeuwig achterop”

De NOVA in Kessel-Lo stretcht de structuren van het secundair. Betekenisvol leren en een flexibele werking: directeur Hans Van Gelder.

directeur Hilde Swinnen
Zo doen zij het

School met 3 schillen: “Leraren staan er nooit alleen voor”

Kernteams van telkens 5 leraren die hun eigen leerlingengroep organiseren, met daarrond 2 'schoolschillen' van ondersteunende collega's. In bubao-school Triolo zorgt die organisatievorm voor meer draagkracht.

Leerlingenbegeleider Anouk Vroemans in gesprek met leerlingen
Schooltips

“Vroeger zwaaiden we met straf, nu staat herstel centraal”

Leerlingen die hun verantwoordelijkheid opnemen na een incident? HERGO en geweldloze communicatie staan centraal in Pius X Antwerpen. “Zoals je remedieert voor wiskunde, geef je ook kansen om gedrag bij te sturen”, vertelt leerlingenbegeleider Anouk Vroemans.

Franky Feys, leraar 4de leerjaar en Tim Dhuyvetter, zorgcoördinator
Zo doen zij het

“Elk jaar verbeteren onze resultaten voor wiskunde”

Toen de leerlingenresultaten voor wiskunde zienderogen achteruit gingen, ondernam het team van Basisschool Erasmus in Deinze actie met een logische leerlijn, een driesporenbeleid en een kangoeroeklas. Met succes. “De resultaten verbeteren elk jaar”, vertellen Franky Feys en Tim Dhuyvetter.

Portret Liselotte Botterman
Zo doen zij het

Buitengewoon onderwijs voor iedereen?!

Kinderen mogen niet opgroeien in 2 aparte werelden, vindt Liselotte Botterman, directeur van GO! basisschool Klimop in Lokeren. En dus zet ze de poort breed open voor alle leerlingen. Ze leren van én met elkaar. “Wat werkt in de autiklas, helpt leerlingen uit het gewone onderwijs ook.

Onderzoeker Vicky Willegems en promotor Nadine Engels
Specialist

Iedere leraar onderzoeker

Ben jij een onderzoeker? Veel leraren zullen bij die vraag even de wenkbrauwen fronsen. Toch is ‘onderzoeken en innoveren’ een van de tien basiscompetenties die leraren moeten bezitten. Onderzoekers Vicky Willegems en Nadine Engels vertellen hoe je werk maakt van eenvoudig praktijkgericht onderzoek en hoe stagiairs je daarbij kunnen helpen.

Marianne Rongen over omdenken van onderwijs
Zo doen zij het

Leerlingen kiezen zelf pauze. 8 omdenkers voor je schoolorganisatie

Regisseurs, units van 100 kinderen, leerroutes en leerlingen die zelf kiezen wanneer ze naar de volgende ‘les’ of lunchpauze gaan. Basisschool Wittering in Nederland denkt onderwijs helemaal om.

leraar Yati Thys groeit mee met haar leerlingen
Zo doen zij het

Meegroeien met je leerlingen: “Ik ben veel meer dan die van chemie”

Deze leerlingen hebben voor ‘kleine’ richtingsvakken 4 jaar lang dezelfde leraren. Over pro's én uitdagingen van die keuze: chemieleraar Yati.

kleuters op de speelplaats
Zo doen zij het

In deze kleuterklas zitten alle leeftijden door elkaar

In de gemengde kleuterklas van juf Elke leren de jongere kleuters van de oudsten. Ook de oudere kleuters steken daar heel wat van op. Bekijk de video.

Directeur Frieda Luppens en beleidsondersteuner Sylvie Varrewaere
Zo doen zij het

De tienerschool: ‘Liever 2 zachte overgangen dan 1 keiharde”

De Brusselse tienerschool wil 4 jaar lang de zachte schakel tussen basis en secundair zijn. Ze mikt daarvoor recht op het tienerbrein.

Leerling op een tablet met adaptieve leeromgeving
Zo doen zij het

Leerachterstand aanpakken met adaptieve leeromgeving

Leerachterstand aanpakken en differentiëren, het loopt in Basisschool De Startbaan op wieltjes. Want hun adaptieve leeromgeving zet online lessen en oefeningen op maat klaar.

Katleen Gabriëls
Specialist

Artificiële intelligentie in onderwijs: minder werk voor de leraar?

Artificiële intelligentie kan schoolverlaters of de perfecte vervolgopleiding voorspellen. Maar neemt ook werk uit handen. Wat weet jij over artificiële intelligentie?

leerlingen in een creatieve leeromgeving
Trend

Ontwerper Rosan Bosch: “Fysieke leeromgeving moet even divers zijn als leerlingen”

"De fysieke omgeving heeft impact op hoe je tot leren komt", zegt ontwerper Rosan Bosch. "Dus moet die zo divers zijn als het leerlingenpubliek."

portret van Geert De Vos en Nadia Robberechts
Specialist

Grotere schoolbesturen: kan efficiëntie op mensenmaat?

Minder maar sterkere schoolbesturen is al enkele jaren een tendens in onderwijs. Maar als 1 bestuur meer scholen leidt, wat winnen en verliezen directeurs, leraren en leerlingen dan?

Martine Beidts, zomerschool Eeklo
Tips

Lesgeven in de zomerschool: 3 leraren delen hun tips

Vak- en klasdoorbrekend werken, externe partners aanspreken of leerlingen als assistent aanstellen. Deze leraar-vrijwilligers probeerden het uit tijdens de zomerschool in 2020. Gebruik jij hun tips in jouw zomerschool?

Ingrijpend veranderen dagboek van een directeur
Verhaal

Ingrijpend veranderen op school: dagboek van een directeur

Natalie werd directeur en zette meteen ingrijpende veranderingen in gang. Tegenwind, eenzaam doorzetten en samen bouwen aan een sterke school: Natalie deelt haar openhartige dagboek over een bewogen tijd.

portret Jan Allegaert
Trend

Waarom een buitenles goed is voor jou en je klas

Met je leerlingen naar buiten trekken voor je les? Lerarenopleider Jan Allegaert van Vives Kortrijk deed onderzoek en vertelt waarom het voor jou en je klas goed is om je les buiten te organiseren.

directeur Ilse Martens over flexibele leerwegen
Zo doen zij het

Flexibele leerweg, flinke leerwinst

Hoe, wanneer, waar en met wie leerlingen leren? Dat pakken ze in basisschool Sint-Camillus flexibel aan. "We bereiken meer met onze leerlingen. En die extra leerwinst neemt jaar na jaar toe.” vertelt directeur Ilse Martens. Hoe tekent haar team soepele leerwegen uit die goed zijn voor leerlingen én leraren?

Schooltips

Onderwijsspiegel 2020: 8 conclusies uit het inspectierapport

532 scholen kregen in 2018-2019 onderwijsinspecteurs over de vloer. Die zagen veel visie en warme relaties, maar ook werkpunten rond evalueren, taalgericht onderwijs en professionalisering. Klasse filtert 8 conclusies uit het inspectierapport.

Tom Van Acker
Specialist

“Wie durft nu nog zeggen dat onderwijs niet wendbaar is?”

De eerste coronamaanden: wat neem je daaruit mee? Hoe ga je daar als team duurzaam mee aan de slag? Expert in slim organiseren Tom Van Acker zet je op weg.

Florian poseert met een omgehakte boom.
Verhaal

Duaal leren in buso: paniekerige telefoons en inclusieve jobkansen

Buso De Horizon Aalst sprong op de kar van duaal leren. Het leverde groeipijnen én mooie verhalen op. Zoals Florian die op de werkvloer helemaal openbloeit.

Directeur Koen Seynaeve
Verhaal

Kennis primeert, maar dat vinden leerlingen op een college niet verkeerd

Het Lodewijkscollege in Brugge wil sterke denkers maximaal uitdagen. Directeur Koen Seynaeve en zijn team zoeken daarbij de balans tussen doceren en coöperatieve werkvormen, tussen traditie en vernieuwing.

Portret Karen Vermeir
Specialist

Zo reageren scholen als vernieuwing op ze afkomt

Scholen gaan heel verschillend om met nieuwe maatregelen, regelgeving of instrumenten. Ze passen het absolute minimum aan of gaan er uitgebreid mee aan de slag. Sowieso in hun eigen context. Karen Vermeir (KULeuven) onderzocht in haar doctoraat welke mechanismen spelen.

Kleuters in de kleuterklas
Zo doen zij het

Zelfsturing in de kleuterklas: “Kinderen worden leraar als jij niet kijkt”

Zelfsturing bij kleuters is mondjesmaat loslaten." Juf Vera van VBS De Loopbrug geeft het stuur van haar klas deels af aan haar kleuters. "Hoe ze soms moeilijke dingen in klare taal uitleggen aan elkaar. Mooi om te zien."

STEM - Leerlingen werken aan hun eindproject (HIM)
Trend

“STEM-onderwijs met bedrijven als partner versterkt leerlingen én leraren”

Hoe houdt je STEM-onderwijs de vinger aan de pols in een snel veranderende technologische wereld? In Limburg werken scholen nauw samen met hoogtechnologische bedrijven in projecten met een maatschappelijke meerwaarde. En daar winnen alle partijen bij.

6 onderwijsassistenten van het OLVC Campus Centrum
Zo doen zij het

Steun nodig in je klas? Reserveer een collega!

Directeur Wim kreeg 6 leraren warm om deels onderwijsassistent te worden. Collega's kunnen hen reserveren voor ondersteuning in de klas. “Dat vermindert de druk, en daar worden ook de leerlingen beter van.”

klas met laptops in O! Campus Technisch Atheneum Halle
Schooltips

Laptopschool: hoe maak je de omslag van papier naar digitaal?

Alle boeken buiten: ICT-coördinator Bertien Boon vertelt hoe haar school een laptopschool werd en werk maakt van een sterk ICT-beleid.

sportveld in de school Palm View - Singapore
Duiding

Waarom scoort het onderwijs uit Singapore zo hoog?

Behoudt Singapore zijn PISA-toppositie in de rankings als ook 21ste-eeuwse vaardigheden meetellen? Klasse-redacteur Kyra en fotograaf Katoo zoeken het uit.

directeur Mike Goudeseune van basisschool De Tandem met enkele leerlingen
Zo doen zij het

“Een kindcentrum is 50 weken per jaar open”

Het eerste kindcentrum van Vlaanderen uitbouwen. Die droom werkt directeur Mike Goudeseune van basisschool De Tandem in Brugge samen met zijn team uit.

leraar Ignace startte samen met het datateam een onderzoek op
Zo doen zij het

Meten is weten, ook in de klas

“Hoeveel tijd leerlingen besteden aan schoolwerk en of ze zich daar goed bij voelen? Geen idee!”, vertelt leraar Ignace van Sint-Jozef Humaniora in Brugge. Daarom startte hij met het datateam zelf een onderzoek op.

Datageletterdheid: directeur Koen Tubeeckx
Zo doen zij het

De voordelen van een datageletterde school

Basisschool Sint-Maria in Antwerpen is een datageletterde school. Welke gegevens gebruikt directeur Koen allemaal? En welke 5 voordelen bieden al die data?

een klas in de middenschool 't vier
Zo doen zij het

1A en 1B samen in de klas

’t Vier is Kortrijks voor ‘vuur’. En dat brandt in deze nieuwe, brede Freinetmiddenschool. 50 1A en 1B-leerlingen ontgroenen de school. Waar het kan, zitten ze samen in de klas.

Flex leerlingen bij KAMSA te Aarschot
Zo doen zij het

Flexklas: graadklas in het secundair

Van jaar- naar graadklassen. Van 7 frontale lesuren per dag naar leerlingen die zelf hun leerproces sturen. De richting Verkoop in het Kamsa in Aarschot ziet er helemaal anders uit.

meisje in de klas met hoofdtelefoon
Zo doen zij het

Alle leerlingen van de school samen in 1 klas

Basisschool De Heiberg doorbrak klassen en leeftijden en zette alle leerlingen samen in 1 klas. "Leerlingen helpen elkaar over de leeftijden heen."

een professionele blogster in de klas
Zo doen zij het

Traject op maat voor elke leerling

Remediëren, uitdagen of motiveren. Middenschool Kindsheid Jesu biedt elke leerling zo veel als mogelijk onderwijs op maat. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? En kan jouw school het ook?

leerling in nieuwe school LAB
Zo doen zij het

Studiekeuze uitgesteld in nieuwe school LAB

“Een studierichting kiezen op 12 jaar is te vroeg. Dan spelen te veel niet-relevante factoren een rol. Zoals vriendjes of de impact van thuis.” Dat zeggen de oprichters van LAB. En daarom stelt deze nieuwe secundaire school de studiekeuze uit. Tot het vijfde jaar. © cTinneke Van Kerckhoven…

Eddy Willems over domeinscholen
Zo doen zij het

Domeinschool: alle leerlingen evenwaardig

Directeur Eddy Willems bracht alle leerlingen samen op 1 domeinschool, waar hij de termen aso, bso en tso schrapte en inzet op gelijkwaardigheid.

Stamina-leraar Nico Savels en Else Pelemans
Zo doen zij het

“Waar zijn de vakken naartoe?”

De nieuwe middenschool Stamina in Brugge sloopt de schotten tussen de vakken. Haar lessenrooster ziet er dan ook helemaal anders uit: zonder vakken.

leraren Kim Leyden, Souad Boukhatem en Inge Buysse
Zo doen zij het

PAV levensecht aanpakken in de nestklas

Leraren Kim en Souad wilden leerlingen met meer goesting naar school laten komen. Ze werkten al intensief samen tijdens PAV, maar nu geven ze met 3 alle hoofdvakken samen in de nestklas.

Community service learning : leerlingen werken samen aan hulpmiddel voor kinderen met een beperking
Trend

Samen spaghettisaus maken met 1 hand: wat leer je daaruit?

Community service learning: een nieuwe buzz-woord in onderwijsland. 3 secundaire scholen uit Wetteren zijn de pioniers in Vlaanderen.

onderwijsvernieuwing: onderwijskunde Virginie Marz geeft tips voor meer draagvlak
Specialist

6 tips: zo blijven onderwijsvernieuwingen wél plakken

Onderwijsvernieuwing duurzaam verankeren? Met deze 6 tips creëer je écht draagvlak bij je collega's voor je nieuwe ideeën.

Jaarklassen: onderzoeker Machteld Vandecandelaere
Trend

Jaarklassen: weg ermee?

Steeds meer scholen stappen af van het traditionele jaarklassensysteem. Terecht, vindt onderwijsspecialist Vandecandelaere: “Als je het leerpad dat leerlingen afleggen flexibeler organiseert, speel je beter in op hun verschillende leerbehoeften.”

nieuwe school starten: jongen in de studio in Oostende
Zo doen zij het

Nieuwe school starten: goed gek?

Een nieuwe school starten? Goed gek! Waarom en hoe doe je dat in hemelsnaam? Secundaire school De Studio sprong en blikt terug op het eerste schooljaar. Geen examenstress in De Studio in Oostende. De eerstejaars werken relaxed aan een project of oefeningen wiskunde en Frans onder begeleiding van…

Scholen slim organiseren: Tom Van Acker en Yves Demaertelaere
Specialist

Scholen slim organiseren: dingen die je zeker moet weten

Als onze maatschappij verandert, moet het onderwijs mee. Scholen slimmer en anders organiseren? Dat doe je met doenken, vliegwielen en zeesterren.

teamteaching: leraren werken samen
Zo doen zij het

Elke leraar zijn vak? Niet in deze school

In secundaire school Visitatie in Mariakerke is geen enkele leraar nog in zijn eentje verantwoordelijk voor zijn vak of zijn klas. Leraren werken er in teams. Samen nemen ze een groep leerlingen onder hun hoede, voor meerdere schooljaren na elkaar.

Beide juffen aan het werk in hun nesten en families in plaats van klassen
Zo doen zij het

Geen klassen, wel nesten en families

Wat als je een wit blad nam en je droomschool kon tekenen? Basisschool Sint-Paulus organiseerde zich totaal anders. Met nesten, families en een mobiel team.

leraar begeleidt leerling
Zo doen zij het

Opwaardering van 1B: “Wij noemen het 1 OK!”

Hoe laat je leerlingen van 1B zin krijgen in school? Door onderwijs op maat te geven in de oriëntatieklas.

Trapklas uit Toverboom Gent
Zo doen zij het

Trapklassen: leren in je eigen tempo en nooit meer zittenblijven

In de trapklassen van basisschool De Toverberg in Gent leert ieder kind op zijn niveau en in zijn eigen tempo. Waarom schaften ze de jaarklassen af?

Oudere man en kind maken samen een oefening in de klas
Zo doen zij het

Intergenerationeel leren in de rusthuisklas én elders

Speeltijd in het woonzorgcentrum, een rusthuisklas, een gedeelde campus en webcamgesprekken met anderstalige senioren. Dat is 4 keer intergenerationeel leren in praktijk.

Portret directeur Lia Vermeulen
Zo doen zij het

Hoe maak je tijd voor innovatie op school?

‘Geen tijd’ is in De Grebbe geen excuus om niet te vernieuwen. Want directeur Lia Vermeulen máákt tijd. Ze heeft lak aan personeelsvergaderingen, organiseert maandelijks een pedagogische studiedag en verwacht het team elke dag van 8 tot half 5.

Andere thema's binnen School­beleid