Vlaanderen
Klasse.be

Personeels­beleid

Over aanwerving, begeleiding van starters, evaluatie van leraren en het belang van een hecht team: inzichten van experts, verhalen van directeurs en tips om het personeelsbeleid op jouw school te versterken.

Klik en Print: De keep-stop-start-methode
Klik & Print

Keep-stop-start: snel juist beslissen

Een project of les evalueren? Reflecteren of feedback geven? De keep-stop-start-methode geeft je richting en helpt je snel juist beslissen.

Onderzoekers Mieke Meirsschaut, Ine Hostyn van Arteveldehogeschool Gent
Schooltips

Vernieuwen zonder te verdrinken in werkdruk? 8 tips

Teamteaching, nieuwe leerplannen, online leren … Scholen staan niet stil in hun zoektocht naar kwaliteitsvol onderwijs. Maar die veranderingen veroorzaken werkdruk en stress. Hoe hou je het voor jezelf en je team werkbaar tijdens de stroom van veranderingen?

Klinisch psycholoog Elke Van Hoof
Duiding

“Zorgen scholen even goed voor leraren dan voor leerlingen?”

Burn-out en stress vellen leraren en directeurs meer dan andere werknemers. Klinisch psycholoog Elke Van Hoof vraagt actie vóór ze hun energie verliezen.

directeur Christine Hannes
Actueel

Lerarentekort: “Lessen en klassen extra nemen, houden we niet vol”

Ook de GO! Spectrumschool voelt het lerarentekort. Het team springt elkaar bij waar kan. Directeur Christine Hannes: "Het is een loodzwaar jaar. Daarom doen we er alles aan om de job haalbaar te houden."

leraar Marijke Gyns
Schooltips

Hoe hou je 55+’ers op school bevlogen?

Welke 5 krachtbronnen houden 55+'ers bevlogen voor de klas? En hoe zet je ze duurzaam in in een tijd van lerarentekort? Marleen Borzée (UCLL) deed onderzoek.

Tips

7 frisse ideeën om je collega’s informeel feedback te geven

Leraren zijn sterk in het evalueren van leerlingen. Toch ligt het moeilijker om collega’s feedback te geven. Met deze 7 tips zet je in op informele feedback en leer je nog meer van elkaar.

Poster Topteam - Dag van de Leraar
Klik & Print

Poster: trots op je team

Een sterk schoolteam is goud waard voor collega's, leerlingen en ouders. Download deze poster en toon dat jij elke dag trots ben op jouw topteam.

Jonathan Alaerts, Leraar hout in de Prins Diets
Verhaal

Leraren die elkaar evalueren in juni? Te laat.

Leraar Jonathan en zijn collega’s evalueren elkaar voortdurend. "We wachten niet op de directeur om werkpunten en complimenten te formuleren.”

Directeur Patrick De Smet en leraren Danielle Brondeel en Celine Everaert
Zo doen zij het

“Evaluatiebeleid zonder opvolging is nutteloos”

Een frisse manier om je leraren te evalueren? In basisschool Sint-Jozef doen ze het met een plannings- en functioneringsgesprek, flitsbezoekjes, talentenkaarten en samen beleid maken.

illustratie met figuren die online lesgeven
Specialist

Digitaal kapitaal opbouwen in je team: “Geen ‘one size fits all’”

Versnelde de pandemie digitalisering op school? "Alles begint met het besef dat de noden binnen een team sterk verschillen", zegt Jo Tondeur. Zijn tip? Richt een Teacher Design Team op.

Professor HRM en arbeidssociologie Peggy De Prins
Specialist

Sterke teams evalueren elkaar met rijke en eerlijke feedback

Hoewel leraren heel goed zijn in leerlingen evalueren, vinden ze collega's (of zichzelf) een spiegel voorhouden veel minder vanzelfsprekend. "We schieten daarvan in een kramp", ervaart HR-expert Peggy De Prins. Hoe masseer je de evaluatiespieren los?

Coördinatoren Aanvangsbegeleiding Marc Werbrouck en Tine Vandewalle
Gesprekstips

“Sorry, geen uren meer.” Hoe het afscheid van tijdelijken ook anders kan

In de chaos van eind juni krijgen de ‘tijdelijken’ op school vaak een afscheid in mineur. Hoe kan dat beter?

evaluatiegesprek
Duiding

Evaluatie ‘onvoldoende’ en ontslag: wat zijn de regels?

Vastbenoemden die ondermaats presteren? Een hervormd evaluatiesysteem vanaf september 2021 focust op coaching en ondersteuning. De nieuwe regels op een rijtje.

Systeem dat lucht ververst binnen een klas
Zo doen zij het

“Zuivere lucht in elke klas stond al jaren op onze wensenlijst”

Een nieuw kleutergebouw en corona versnelden de ventilatieplannen in de Steinerschool in Turnhout. Directeur Sigurd Borghs: “Ook na corona verdienen onze leraren en leerlingen lokalen vol gezonde lucht.”

Portret Geert Neefs, coacht starters tijdens corona
Specialist

Starters begeleiden op afstand: “Laat ze verbondenheid voelen”

Goede aanvangsbegeleiding is cruciaal om startende leraren aan boord te houden. Hoe doe je dat vanop afstand? Starterscoach Geert Neefs: “Wees nabij.”

Verbinding in je team: 5 teamactiviteiten
Tips

Verbinding in je team: 5 veilige teamactiviteiten

Mis je ze ook? Die overvolle lerarenkamer, de warme gesprekjes bij een kop koffie of die energieboosters van het feestcomité? Ze zijn de lijm van je team. Daarom is het belangrijk om ook tijdens dit corona-jaar in te zetten op verbinding, live of digitaal. 5 speelse én veilige activiteiten! 1.

Divers schoolteam: Peter Keersmaekers en Sameh Bouaissa
Zo doen zij het

“Meer kleur in je schoolteam is vooral een verrijking”

In de schoolbanken is diversiteit een feit, in de lerarenkamer (nog) niet. Sint-Norbertus in Antwerpen heeft wel een gemengd team. Hoe werken zij sterk samen?

Dag van de directeur
Tips

5 tips om je directeur te verrassen

Is jouw directeur de rots in de branding van je school? Die de school laat draaien, iedereen motiveert en met elkaar verbindt? Toon je waardering met een fijne verrassing op de Dag van de Directeur. 5 tips.

Leerwandeling: nabespreking
Zo doen zij het

Leerwandeling: stap voor stap elkaars lessen beter maken

In een veilig klimaat en op korte tijd leren van elkaar? In basisschool Omnimundo in Antwerpen doen ze dat via leerwandelingen. Een groepje leraren loopt langs bij collega’s in de klas. Met een scherpe focus. En zonder oordeel.

achtergrond voor online meeting
Doe het zelf

Online vergadering? Stel samen je achtergrond in!

Teambuilding tijdens een online vergadering? Het kan! Met deze virtuele achtergronden en doe-tips creëer je een samen-gevoel vanuit je kot.

Morele stress die vreet aan je bevlogenheid
Specialist

Als de school niet meer bij jou lijkt te passen

Als je eigen onderwijsvisie botst met die van collega’s of de school, loert morele stress om de hoek. Die vreet aan je bevlogenheid. Evelyne Depoorter en Véronique Hoste (Howest Brugge) zochten uit wat leraren onder morele stress plaatst.

pedagogisch wetenschapper Orhan Agirdag over leraren met migratieachtergrond
Specialist

Hoe maak je werk van een etnisch divers schoolteam?

Meer leraren met een migratieachtergrond: minder schooluitval, betere prestaties. Toch heeft minder dan 1% niet-westerse roots. Hoe komt dat? Klasse vroeg het aan Orhan Agirdag.

Stemcoach Aagje Dom
Tips

Last van je stem? Probeer deze tips van stemcoach Aagje Dom

Een hele dag spreken, vaak in een rumoerige klas, dat is als topsport voor je stem. 6 op de 10 leraren krijgt ooit te maken met stemproblemen. Stemcoach Aagje Dom legt je uit wat je kan doen om heesheid en keelpijn te voorkomen.

Laura Thomas en Ruben Vanderlinde (UGent) over steun aan starters
Specialist

“Steun van collega’s is cruciaal voor starters”

“Onze starter heeft een mentor, dus aanvangsbegeleiding: check! Zo werkt het niet”, zeggen Laura Thomas en Ruben Vanderlinde (UGent). “Ideaal vangt het volledige schoolteam beginnende leraren op. Want ze hebben niet alleen nood aan professionele steun, maar ook aan een schouder om op uit te huilen.”

teamversterkers icoontjes
Doe het zelf

10 manieren om je schoolteam sterker te maken

Een crisis zoals corona maakt je team nóg sterker. Of speelt de ploeg onherroepelijk uit elkaar. Hoe je de banden aanhaalt? 10 recepten met extra bindmiddel.

Fanny Matheusen over teamconflicten
Specialist

Hoe lijm je de barsten in je schoolteam?

De ene parallelcollega werkt zich te pletter tijdens corona, de andere ploetert vooral thuis met kleine kinderen. De ene collega heeft meer schrik van het virus dan de andere. Hoe pak je die teamconflicten tijdens corona aan? Transitiepedagoog Fanny Matheusen zet je op weg voor een harmonieus team.

Piekerprof Bart Verkuil
Specialist

“Piekeren is een keuze, de knop omdraaien ook”

"Piekeren heeft nut, zolang je niet nachtenlang wakker ligt over ene leerling." Bart Verkuil (universiteit Leiden) doet onderzoek naar ons piekergedrag. En heeft advies voor leraren met kopzorgen.

drie verrassende duo’s die samenwerkten tijdens corona
Zo doen zij het

Verrassende duo’s in crisistijden

Toen onderwijs in maart 2020 op zijn kop gezet werd, toonden schoolteams veerkracht. Leraren en directeurs zetten zich schrap, sprongen voor elkaar in de bres. En nieuwe samenwerkingen ontloken. Aan het woord: drie duo’s die samen het verschil maakten.

Tom Van Acker
Specialist

“Wie durft nu nog zeggen dat onderwijs niet wendbaar is?”

De eerste coronamaanden: wat neem je daaruit mee? Hoe ga je daar als team duurzaam mee aan de slag? Expert in slim organiseren Tom Van Acker zet je op weg.

Professor HRM en arbeidssociologie Peggy De Prins
Specialist

Je schoolteam wordt moe, wat nu?

Zoveel coronaweken duwen het energiepeil van je team onder nul. Hoe bewaak je de veerkracht van je team? Professor HRM Peggy De Prins versterkt jouw coachingtalent tijdens corona.

Energietool: Kopmanwiel met 4 domeinen - Relationele energie / Mentale energie / Fysieke energie / Existentiële energie
Doe het zelf

Bewaak je energie het hele schooljaar door

Waar gaat jouw energie naartoe? En wat geeft je vleugels? Dit wiel helpt je om je energie te registreren en met goedgekozen, haalbare acties in balans te houden. Zo blijf je gezond en goed in je vel.

Coach Peter Beschuyt ontwikkelde samen met zijn collega's een energietool: het Kopmanwiel.
Specialist

“Onderwijs is topsport, bewaak daarom je energie”

Elke dag als leraar of directeur sterk ‘presteren’ en toch genoeg voor jezelf zorgen? Hoe hou je die balans? “Om het vol te houden, moet je inzetten op mentale, fysieke, relationele en existentiële energie", stelt pedagoog en coach Peter Beschuyt,

4 verschillende zorgkaartjes
Klik & Print

Zorgkaartjes: steun je collega’s

Een collega toejuichen? Of net een hart onder de riem steken? Met deze zorgkaartjes toon jij je collega’s dat je er voor hen bent.

zorgleerkracht Liesbeth Van Herck in De Kraal
Zo doen zij het

(Nog) sterker team dan gedacht

Het team van Basisschool De Kraal Winksele beseft dat het heel wat in zijn mars heeft om deze crisisperiode aan te kunnen. Zorgleraar Liesbeth stipt enkele teamsterktes aan. Welke herken jij in jouw team?

Specialist Brecht Peleman ziet in routines zitten net veel leerkansen.
Tips

Wachten in de kleuterklas: maak van routines leerkansen

Jonge kleuters zijn een kwart van de schooldag aan het wachten, blijkt uit onderzoek van UGent. “In routines zitten net leerkansen”, zegt Brecht Peleman.

Portret Hans Vanderspikken
Blog

Kippenvel

Leraar Veerle krijgt kippenvel als mensen minachtend doen over een job in onderwijs. Dat raakt ook Klasse-hoofdredacteur Hans Vanderspikken.

leerlingen in de agora-klas
Zo doen zij het

Agora-klas: stappenplan naar doe-meer-zelf-leerlingen

Zelfsturing en vakoverschrijdend werken. Ziedaar de pijlers van de Agora-klas, uitgetekend door leraren die hun leerlingen niet willen zien struikelen over de horde naar hoger onderwijs. Leraar Jana De Geyter gidst je van ontstaan tot toekomstdromen.

Ingevulde Werkbalans - Breng met de werkbalans je job in kaart en krijg een volledige kijk op je energiegevers en -nemers.
Klik & Print

Werkbalans: leg alle aspecten van je job in de weegschaal

Krijg een duidelijke kijk op je energiegevers en -nemers en bepaal zelf acties om jouw werkbalans in evenwicht te brengen.

Portret Charlotte Struyve
Duiding

Waarom leraren beter in team werken

“Leraar wordt een steeds complexere job. Een antwoord bieden op alle vragen die de maatschappij op onderwijs afvuurt? Dat kan een leraar niet meer in zijn eentje”, zegt onderzoeker Charlotte Struyve.

Loth Van Den Ouweland deed samen met professor Jan Vanhoof onderzoek naar onderpresterende leraren
Specialist

Onderpresterende leraar: als je collega het laat hangen

Heb je een collega met een klas op stelten, die zelden opdaagt op het schoolfeest of weigert samen te werken? Loth Van Den Ouweland deed samen met Jan Vanhoof onderzoek naar onderpresterende leraren.

Portret Kjell Bosmans (directeur-coördinator) en Lore Meganck (beleidsmedewerker professionalisering)
Actueel

“Wij investeren in begeleiding voor startende leraren”

Aanvangsbegeleiding is een recht en een plicht voor elke startende leraar. Die aanvangsbegeleiding kreeg een boost in Scholengroep 19 Dender. Mentoren begeleiden starters intensief gedurende twee schooljaren.

6 onderwijsassistenten van het OLVC Campus Centrum
Zo doen zij het

Steun nodig in je klas? Reserveer een collega!

Directeur Wim kreeg 6 leraren warm om deels onderwijsassistent te worden. Collega's kunnen hen reserveren voor ondersteuning in de klas. “Dat vermindert de druk, en daar worden ook de leerlingen beter van.”

Leraren Jolie en Katelijne bij de loopbaancoach
Verhaal

“Ukelele leren spelen en nee zeggen”: leraren bij de loopbaancoach

‘Is dit het nu?’ Met die vraag stonden leraren Katelijne en Jolie op een dag voor de spiegel. Ze pakten hun twijfels vast en stapten in loopbaancoaching.

portret Annick Jehaes, leraar wiskunde én loopbaancoach
Specialist

Loopbaancoach: “Laat leraren stilstaan bij hun job vóór ze crashen.”

Annick Jehaes is leraar wiskunde én loopbaancoach. Ze vertelt met welke vragen leraren worstelen en hoe ze hun job weer glans kunnen geven. Wat doet zo'n coach met leraren?

leraar aan een planningsbord, toont dat jobcrafting of een jobruilbeurs passen in het personeelsbeleid van een school
Zo doen zij het

Verkoop energievretende taken op een jobruilbeurs

In scholen met een doordacht personeelsbeleid zijn werknemers gelukkiger en meer betrokken. “Alles begint met inzicht in de kwaliteiten en interesses van je team”, zegt co-directeur Julie Snauwaert van De kleine Icarus. Met jobcrafting of een jobruilbeurs speelt de school in op de talenten van zijn personeel.

HR-specialist Jeroen Smeulders
Specialist

Personeelsbeleid: “Leraren zijn de belangrijkste klanten van de school”

“Leraren zijn steeds meer een schaars goed op de arbeidsmarkt”, zegt HR-specialist Jeroen Smeulders. “Wie pas bezig is met rekrutering wanneer er vacatures zijn, komt hopeloos te laat.” Met een eerlijk en gedurfd personeelsbeleid trek je de betere kandidaten aan en hou je ze gelukkig binnen je school.

Leerlingen van het avAnt Provinciaal Onderwijs
Zo doen zij het

Hoe smeed je verbinding in een superdiverse school?

avAnt Antwerpen verbindt leerlingen van wie de overtuigingen soms ver uiteen liggen. Het vertrekpunt: de verplichte 6 uur interlevensbeschouwelijke competenties.

Eva Vekeman over personeelsbeleid
Specialist

Waarom je leraren beter strategisch selecteert en ontwikkelt

“Een doordacht personeelsbeleid maakt werknemers gelukkiger en betrokkener. En ze zoeken minder snel naar een andere job. Eva Vekeman (UGent) onderzocht of dat ook voor onderwijs geldt. Ze zoomde in op basisscholen. Hoe strategisch werven en begeleiden directeurs hun leraren?

logopedisten Barbara Dewit en Jente Verbesselt over stemzorg en stemproblemen
Tips

Zo draag je zorg voor je stem

Leraren zijn vatbaar voor stemproblemen. Maar lerarenopleidingen besteden nauwelijks aandacht aan stemzorg, stellen logopedisten Barbara Dewit en Jente Verbesselt. Lees hun tips.

CEO Wouter Torfs en Directeur Stijn Vanassche over leiderschap
Schooltips

Wouter Torfs: “Maak je school een ‘Great Place to Work’”

Directeur Stijn liet zich inspireren door het leiderschap en personeelsbeleid van Wouter Torfs, 9 keer Beste Werkgever van België. Hij stelt hem 7 rake vragen.

Bedanktkaartjes Dag van de Directeur
Klik & Print

Dag van de Directeur: bedankingskaartjes

Waar blinkt jouw directeur in uit? En wil je hem of haar dat ook zeggen? Toon op de Dag van de Directeur jouw waardering met 1 van deze 6 bedankingskaartjes.

Deep democracy sabotagelijn: illustratie met monstertjes
Test

Welk sabotagegedrag stel jij?

Als je het niet eens bent met beslissingen op school of als je anders denkt dan de meerderheid, wat doe je dan? Welk sabotagegedrag stel jij?

Deep democracy: monstertje in kist boven de waterlijn
Schooltips

Hoe neem je als schoolteam gedragen beslissingen? 5 stappen

Hoe komen we tot goeie afspraken op school als we toch van mening verschillen? Deep democracy helpt luisteren naar wie anders denkt en verrijkt de beslissing van de meerderheid. Hoe?

Deep democracy: monstertje met anker onder de waterlijn
Gesprekstips

Hoe pak je een conflict in de lerarenkamer aan? 4 stappen

We mijden conflicten en meningsverschillen op school vaak. Toch ga je ze beter aan, zegt Deep democracy. Met deze 4 stappen.

directeur Sven over deep democracy
Verhaal

Omgaan met conflicten: de 7 inzichten van directeur Sven

"Vroeger ging ik in het defensief als iemand anders dacht. Nu maakt de nee-stem de school sterker". Deep democracy deed Sven het nut van conflicten inzien.

expert Deep democracy: Fanny Matheusen
Specialist

Deep democracy: “Ga de conflicten in de lerarenkamer aan”

We vermijden of verzwijgen conflicten en meningsverschillen in de lerarenkamer vaak. 'Ga ze aan', zegt Fanny Matheusen vanuit de inzichten van Deep democracy, 'er zit goud in'.

illustratie van een bril
Specialist

Bemiddeling: als conflict op school muurvast zit

Koude oorlog tussen collega's op school. Naar de rechtbank? Of schakel je een bemiddelaar in? Dit doet Beatrijs Pletinck als erkend bemiddelaar bij conflicten.

klik en print betrokkenheid: Zijn leerlingen bij de les, evaluatie
Klik & Print

Observeer als directeur hoe betrokken leerlingen bij de les zijn

Lesbezoek van de directeur. Ellen Holemans van GO! Atheneum KAMSA observeert niet haar leraren, wél de betrokkenheid van de leerlingen bij de les.

Katrien Vangrieken
Duiding

Vakgroep: vloek of zegen?

"Goede vakgroepen nemen de autonomie van leraren niet weg", stelt Katrien Vangrieken (KULeuven). Sterk samenwerken stimuleert zelfs bevlogenheid in de klas.

hoogsensitieve leraar met leerlinge
Verhaal

Kleuterjuf Kris is hoogsensitief

Kleuterjuf Kris is hoogsensitief. Licht, drukte en geluid komen hard binnen. Toch staat ze al 34 jaar graag voor de klas. Haar verhaal, en hoe je voor jezelf zorgt.

leraar in de lerarenkamer
Hulplijnen

Bij wie kan een leraar terecht die gepest wordt?

Word je gepest, stap dan naar je directeur, preventieadviseur, vertrouwenspersoon of vakbondsafgevaardigde. Maar wat als het zo niet opgelost raakt?

Katrien Fransen, expert in gedeeld leiderschap
Specialist

Gedeeld leiderschap in het lerarenteam zoals in een voetbalploeg

Als de juiste leiders uit een team opstaan, volgen betere resultaten. Daarom pleit Katrien Fransen (KU Leuven) voor gedeeld leiderschap, zowel in sport als in onderwijs. Met verschillende leiders uit het lerarenteam die gekozen worden door de leraren.

Slechtnieuwsgesprek
Gesprekstips

Een personeelslid ontslaan: hoe breng je het slechte nieuws?

Een leraar kan volgend schooljaar niet meer bij jou aan de slag. Als directeur sta je er niet om te springen die boodschap te brengen. Fabienne Cornelis, coördinator van het lerend netwerk HR van het GO!, helpt je zo'n slechtnieuwsgesprek voorbereiden en voeren.

Johan De Wilde over aanvangsbegeleiding bij starters
Specialist

Starters begeleiden: hoe kan het beter?

“Aanvangsbegeleiding moet meer zijn dan wat uren vrijmaken voor mentoren", stelt Johan De Wilde van Odisee Aalst. Hij ziet 5 sleutelfactoren voor een betere begeleiding van starters.

Directeur Tom (36) en kleuterjuf Lesley spreken over Zelforganiserende teams
Zo doen zij het

“Zelforganiserende teams maken leerlingen beter”

Leraren organiseren hun werk zelf. Dan groeien ze als team, nemen ze verantwoordelijkheid en maken ze snelheid.” Directeur Tom (36) en kleuterjuf Lesley (42) van basisschool De Kleine Prins in Diest maken hun leerlingen beter dankzij die zelforganiserende teams.

Frederik Anseel over leiderschap bij directeuren
Specialist

“Sterke directeurs praten continu met hun leraren”

"Maak elke dag tijd voor je leraren", zegt professor Bedrijfspsychologie Frederik Anseel. "Dat is fundamenteel voor je leiderschap en schoolwerking."

Heidi Verlinden en Steven Mannens, pedagogisch begeleiders over lesson study
Zo doen zij het

‘Lesson Study’: effectief collectief leren met het lerarenteam

'Lesson study': samen met je collega’s een les ontwerpen, uitvoeren, onderzoeken en bijsturen. En zo je les versterken én je leerlingen beter laten leren.

directeur in een vergadering met leraren
Duiding

Goede relatie met leraren maakt directeurs gelukkigst

Hoe staat het met het welbevinden en stressgehalte van schoolleiders in het basis- en het secundair onderwijs? UGent ging het na voor 3 directeursprofielen.

Spreuk: effen dimmen = denken in mogelijkheden
Gesprekstips

Zo maak je van je brainstorm een succes

Je bent op zoek naar een origineel concept voor schoolfeest en opendeur, maar vergaderingen verzanden steevast in een eindeloze discussie. Met deze tips verlaat je elke brainstorm mét een plan.

leerling tekent hand op blad papier
Tips

Laat je evalueren door je leerlingen

Leerlingen observeren je dagelijks. Beter dan wie ook kennen ze je sterktes en zwaktes. Durf jij aan je leerlingen een evaluatie van jou als leraar vragen?

leraar filmt haar klas
Gesprekstips

Coaching van leraren: met een camera in de klas

Coach en leraar die samen beelden van een gefilmde les analyseren. Bekijk in de video hoe kleuterjuf Anniek en wiskundeleraar Maaike videocoaching ervaren.

Kim Leyden in de klas
Specialist

Zo maak je van PAV een sterker vak

Zorg ervoor dat leraren hun lessenrooster niet moeten opvullen met enkele uren ‘project algemene vakken’ (PAV). Geef leraren PAV de tijd om een sterke vakgroep uit te bouwen. En laat leren PAV zich bijscholen in de domeinen waar ze minder sterk in zijn. Onderzoeker Joke Ysenbaert (UGent) geeft 8 tips aan leraren PAV en hun directeurs om van PAV een sterker vak te maken.

Stagiaire in de klas
Trend

Stages radicaal anders: stagiair draait heel schooljaar mee

3 studenten van de lerarenopleiding lopen een heel schooljaar stage in basisschool De Wereldreiziger en zijn een volwaardig lid van het team. Directeur Dirk en stagiaire Sammy zijn enthousiast.

Raf Sondervorst geeft coaching aan leraar
Specialist

Hoe werkt coaching op school?

Wie heeft coaching nodig op school? Kan iedereen coach zijn? En wat is een goed coachinggesprek? Raf Sondervorst, trainer in de mentorenopleiding, legt uit.

Dankzij bijdrage krijgt vrouw cadeau
Help elkaar

Moet ik bijdragen aan cadeautjes voor collega’s?

Ben je verplicht een bijdrage te geven voor cadeautjes voor collega's? Hoe(veel) dragen leraren met deeltijdse opdrachten bij?

Leerkracht aan het luisteren naar leerlinge
Gesprekstips

Samenwerken op school begint met luisteren

Op school moet je steeds meer empathisch luisteren, ervaart ondersteuner Charlotte. Naar leerlingen en ouders. En naar collega's uit je team. Hoe doe je dat goed?

Vergaderdobbelsteen
Klik & Print

Beter vergaderen met vergaderdobbelsteen

Beter vergaderen is een gedeelde verantwoordelijkheid. Plooi deze dobbelsteen en pak elke vergadering 1 verbeterpuntje aan.

Man neemt het woord tijdens vergadering
Gesprekstips

Vergadertips voor je 7 grootste ergernissen

Lang en veel vergaderen. Soms zonder duidelijk doel. Vaak zonder conclusie. En altijd dezelfden aan het woord. Herkenbaar? Doe er wat aan: 7 vergadertips.

leerkracht krijgt cadeau voor einde schooljaar.
Help elkaar

Cadeautjes einde schooljaar beperken of verbieden?

Hoe gaan jij en je school om met de cadeautjes op het einde van het schooljaar? Sommige veel, andere (bijna) niets? Hoe passen kansarme leerlingen in dit plaatje?

teamteaching: leraren werken samen
Zo doen zij het

Elke leraar zijn vak? Niet in deze school

In secundaire school Visitatie in Mariakerke is geen enkele leraar nog in zijn eentje verantwoordelijk voor zijn vak of zijn klas. Leraren werken er in teams. Samen nemen ze een groep leerlingen onder hun hoede, voor meerdere schooljaren na elkaar.

fragment uit video over bordsessies
Zo doen zij het

Efficiënt vergaderen met teamborden

In het Stedelijk Lyceum Hardenvoort in Antwerpen vergaderen leraren aan een teambord. Wat deze vergadertechniek oplevert? Bekijk de video.

Portret Charlotte Struyve
Specialist

Hoe zet je expert-leraren goed in? (mentor, zorgcoördinator …)

Expert-leraren dragen mee het schoolbeleid. Charlotte Struyve onderzocht hoe directeurs zo'n mentor, zorgcoördinator ... beter kunnen inzetten.

vrouw gebruikt haar smartphone
Trend

Is WhatsApp de nieuwe lerarenkamer?

Als broodjesgroep, ventilatiegroep, vakgroep ... Daarvoor gebruiken leraren WhatsApp-groepen. "Super, maar er zijn ook nadelen", zegt pedagoog Pedro De Bruyckere.

illustratie van jongen met gebroken bril en pleister
Specialist

Agressie tegen leraren voorkomen en aanpakken

Fysiek geweld tegen leraren is uitzonderlijk. "Maar zo'n incident heeft wel veel impact”, zegt specialist Hilde Leonard. Hoe reageer je het best na agressie van een leerling tegenover een leraar en hoe voorkom je het?

Hans Mennes
Specialist

Weerstand tegen veranderingen? Coach je collega!

Wat als je veranderingen wil doorvoeren op school, maar je collega’s wringen tegen? “Laat die weerstand toe. En waardeer hen”, zegt coachtrainer Hans Mennes.

vrouwen eten chocolade cake
Doe het zelf

Zo verbeter je de sfeer onder de collega’s

Met je collega’s breng je veel tijd door. Dus maak je van je school maar beter een fijne werkplek. Met deze 12 tips van Arbeids- & Organisatiepsycholoog Roland Pepermans (VUB).

Luc Swinnen
Specialist

“Preventie van burn-out begint bij propere toiletten”

“Heb je een probleem? Los het zelf op!” Zo vat stressspecialist Luc Swinnen hét pijnpunt in het onderwijs bloot. “Voor zelfzorg moeten leraren zelf opdraaien, terwijl daar meer geld en tijd zou moeten naartoe gaan.”

Leraar bedekt oren in klas
Duiding

Lawaai op school geeft leraren gehoorproblemen

Een grote groep leerlingen in een kleine ruimte kan veel lawaai maken. In de sporthal loopt dat op tot 127 dB(A), het geluid van een startende straaljager. En dat doet pijn aan de oren.

Chloé Meredith
Specialist

“Goede relatie met collega’s maakt leraren gelukkig”

Hoe leraren zich voelen, of ze het volhouden en genoeg energie krijgen, hangt af van de kwaliteit van hun relaties met collega’s. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van Chloé Meredith (KU Leuven) over sociale netwerken op school.

Startende leraar kijkt verlegen en zelfzeker
Gesprekstips

Lichaamstaal: zo sta je zelfzeker voor de klas

Streng of soft, bang of zelfzeker. Je lichaam zegt meer dan 1000 woorden. Wat maakt het verschil? Word meester over je lichaamstaal.

close-up van de checklist Schooldoetgoed
Klik & Print

In actie voor een goed gevoel op school

Deel een checklist uit vol goede daden. Laat leraren, leerlingen en ouders elkaar verrassen, helpen, op het verkeerde been zetten, complimenten geven. Een week feest op school: school doet goed.

illustratie met vijf lerarenfiguurtjes
Klik & Print

Talentenkaart: zit jouw lerarenkamer vol talent?

Deze Talentenkaart geeft in 1 beeld de talenten binnen jullie team weer. Je ziet meteen bij wie je waarvoor terechtkan. Je school/team en jijzelf worden sterker.

leerlingen mediteren op school
Duiding

Mindfulness op school: goed voor leerling en leraar

Drukdrukdruk. Willen we leerlingen en onszelf dàt leren? Mindfulness op school: kleuters tot leraren kunnen leren aandacht hebben voor hun welbevinden.

handen en sollicitatiebrief op bureau
Mag dat?

(Wat) moet je antwoorden op een sollicitatiebrief?

Maak een goede indruk op sterke kandidaat-leraren: stuur een antwoord op hun sollicitatiebrief. Ben je verplicht? En wat schrijf je dan het best (niet)?

illustratie met drie armen
Duiding

De leraar is een duizendpoot

De kennis, vaardigheden en attitudes waarover je moet beschikken, staat in het beroepsprofiel van de leraar. Dat vormt jouw leidraad voor je verdere groei als leraar. Wie ben je allemaal?

illustratie van pratende vrouw
Gesprekstips

Functioneringsgesprek: wat mag je verwachten?

Hoe scoorde jij het afgelopen jaar op de 10 basisvaardigheden van een leraar? Dat is de centrale vraag in je functioneringsgesprek. Hoe bereid je zo'n gesprek goed voor?

close-up van de klik en print die ingevuld wordt
Specialist

“Leren van elkaar is efficiënter dan formeel leren”

Leren van elkaar werkt 3 keer efficiënter dan ‘formeel’ leren.” Dat stelt Simon Beausaert, professor Onderwijskunde aan de Université Catholique Louvain-la-Neuve en de Universiteit van Maastricht. Hoe gaat het met jouw professionele netwerkje op school? Teken het uit!

Twee leraren doen een speed date
Klik & Print

Speeddate met collega’s om meer samen te werken

Wil je graag eens bij een collega in de les gaan kijken? Of eens samen les geven? Print dan deze tickets. Deel ze uit aan collega's of organiseer een speeddate op school.

Fiches waar je kan op noteren wat er in de buurt allemaal te vinden is
Klik & Print

Breng de schoolbuurt in kaart voor je lerarenteam

Leren gebeurt niet alleen op school. Kinderen steken ook heel wat op in de schoolbuurt. Met deze tool breng je die samenwerking in kaart.

Video: Leerling vult een evaluatie van zijn leraar in
Zo doen zij het

Laat je beoordelen door je leerlingen

Leraar Renzo denkt dat hij wel weet hoe hij overkomt op zijn leerlingen. Wanneer hij zich door hen laat evalueren, is dat even slikken. Bekijk de video.

Kernkwaliteiten ingevuld door leraar Suzanne
Klik & Print

Ontdek je kwaliteiten als leraar in 4 stappen

Waar ben je goed in als leraar en waar loopt het soms fout? Wat zijn jouw kwaliteiten en welke valkuil hoort daarbij? Ontdek jezelf in 4 stappen met deze kernkwaliteitentest.

Illustratie: van een zure citroen tussen appels
Gesprekstips

Een collega is over mij gaan klagen. Wat doe ik?

Startende leraar Lies: "Ik werk nog maar enkele maanden op mijn school. Ik hoor nu dat een collega in de lerarenkamer over mij is gaan klagen. Ik vind dat niet fijn. Wat doe ik?"

Hermien Goeminne
Verhaal

Starter Hermien miste de teamspirit

"In het buitengewoon onderwijs werk je met een complexe doelgroep. Veel communiceren met collega's is dan noodzakelijk", vertelt starter Hermien Goeminne (24). "Net die openheid miste ik in het gewoon onderwijs. Waarom kunnen oudere leraren niet ook iets leren van hun jonge collega's?

Foto van Tim (31)
Verhaal

Starter Tim hekelt de vaste benoeming

"Ik weet dat zodra je TADD bent, een school je niet makkelijk kwijtraakt. En dus nemen ze liever geen risico’s. Dat is niet de schuld van de school, maar van het systeem." En dus zoekt leraar L.O. Tim Claus (31) al jaren tevergeefs naar wat zekerheid.

meisje aan het schoolbord met haar juf
Duiding

3 stappen naar een vaste benoeming in onderwijs

Starter Evelien vraagt: "Hoe werkt de vaste benoeming? Waarom raakt de ene collega snel benoemd en de andere niet?"

Illustratie: Bange en blije koffiekopjes
Gesprekstips

8 tips voor je eerste keer in de lerarenkamer

Een nieuwe school betekent ook nieuwe collega’s. Ze wachten op jou in de lerarenkamer. Natuurlijk heb je een beetje zenuwen, je wil een goede eerste indruk maken. Deze 7 tips helpen je over de drempel.

Andere thema's binnen School­beleid