Vlaanderen
Klasse.be

Leer­lingen­participatie

Geef je leerlingen een stem en inspraak op school: verhalen en tips rond leerlingenparticipatie.

Leraar Corine met haar kleuters op de speelplaats
Zo doen zij het

Wanneer je kleuters de thema’s kiezen

Leraar Corine zwierde haar perfect voorbereide jaarthema’s en werkblaadjes buiten en bepaalt voortaan met de kleuters de agenda. Een gedurfde switch die haar job boeiend en spannend houdt.

Eva Vereecke
Mening

“Jongeren willen bijleren en groeien. Allemaal!”

Eva Vereecke, directeur van De Ambrassade: “Over een paar jaar zeggen we: in de grootste onderwijscrisis vergaten we jongeren te betrekken.” Ze droomt van scholen waar de leerlingenraad niet nodig is omdat participatie in het DNA zit.

10 ideeën voor inspraak in de klas: icoontjes
Tips

10 frisse ideeën om je leerlingen inspraak te geven

Leerlingen inspraak geven over de manier waarop zij graag leren, motiveert hen. En als leraar groei je van hun feedback. 10 tips.

2 leerlingen werken aan elektrische schakeling
Zo doen zij het

“Leerlingenparticipatie tot in de klas geeft meer leerhonger”

Basisschool Ursulinen zet sterk in op leerlingenparticipatie, ook in de klas. Hoe de leerlingen het best leren en welke talenten ze verder willen uitbouwen, bespreken ze samen met de leraar.

Onderzoekers Arteveldehogeschool
Specialist

“In de klas krijgen álle leerlingen inspraak, niet enkel de mondigste”

Je leerlingen inspraak geven in wat er in de klas gebeurt? Veel leraren hebben nog wat koudwatervrees. “Begin klein, toon dat je oprecht geïnteresseerd bent in je leerlingen én houd de regie in handen”. Die succesrecepten puren Koen Defour en Vanessa Badisco (Arteveldehogeschool) uit hun onderzoek ‘Participatie in de klas’.

Leerlingen laten kiezen hoe ze leren volgens Louis Notte
Mening

“Leerlingen laten kiezen hoe ze leren, motiveert”

“Laat leerlingen mee beslissen op school. Ook over hoe het er in de klas en op afstand aan toe gaat.” Dat vraagt de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK). Over het belang van autonomie, informatie en participatie, óók in coronatijd: voorzitter Louis Notte (17).

Directeur Patricia Hanegreefs en leraar Gert Goyens van Wico Campus Overpelt
Zo doen zij het

Leerlingenparticipatie: “De leerlingenraad is de eerste deur naar wat er leeft bij de leerlingen”

Leerlingenparticipatie die meer teweeg brengt dan alleen maar een drankautomaat of de 100 dagen? Directeur Patricia Hanegreefs en leraar Gert Goyens van Wico Campus Overpelt vertellen hoe de inbreng van hun leerlingen op inhoudelijk vlak de schoolwerking versterkt. “Als je met leerlingen samenwerkt merk je snel: dit zijn onze experten.”

icoontjes praten over coronaregels
Gesprekstips

Zo praat je met leerlingen over coronaregels

‘Mondmaskers? Nutteloos!’: vaak ontwijken leraren het coronadebat. Bang voor oeverloze discussies? 6 tips voor een goed debat: Ruben Mersch.

leerlingen overleggen voor de schoolkrant
Zo doen zij het

Revival van de schoolkrant

Je schoolkrant nieuw (digitaal) leven inblazen? Leraar Pieter Serrien en de leerlingenredactie van Sint-Rita in Kontich doen het je voor. "Laat ze vrij te en geef ze een stem."

Sfeerbeeld uit de eerste Kinderrechtenacademie van België
Zo doen zij het

Leerlingenparticipatie lukt ook in het deeltijds kunstonderwijs

Een traject rond kinderrechten in het deeltijds kunstonderwijs? In Merksem bewijzen ze dat het kan: daar vind je de eerste Kinderrechtenacademie van België.

Peter Van Petegem
Specialist

Feedback: leer van je leerlingen

"Feedback vragen aan je leerlingen helpt om je blinde vlekken te zien", zegt expert Peter Van Petegem na de lancering van VSK's feedback-app.

juf Sigrid over klasmanagement
Zo doen zij het

“Mijn kleuters zeggen hoe en wat ze willen leren”

“In mijn klas ligt weinig vast”, zegt juf Sigrid. De kleuters van haar derde kleuterklas bepalen mee hoe en wat ze willen leren. “Vijfjarigen kunnen zoveel meer dan je denkt.”

klassenraad: Portret Daphné Roman
Zo doen zij het

Leerlingen en ouders welkom op de klassenraad

Wat als je leerlingen en ouders gewoon binnenlaat op de klassenraad? "Dan verdwijnen veel mythes en spookbeelden", weten ze in Deinze.

Portret Rudi Schrooten
Zo doen zij het

Met regels op de speelplaats, spelen kinderen meer

Op vraag van de leerlingen ontwierp leraar Rudi Schrooten speelplaats­regels in basisschool De Bosstraat in Wilsele. Dat kostte tijd en strategie. Willen jouw leerlingen het volgend schooljaar anders? Begin er nu al aan!

Kinderen spelen op groene speelplaats
Zo doen zij het

Van grijze speelplaats naar groene tuin

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen minder pesten, zich minder vervelen en beter opletten in de klas? Maak je speelplaats groener. Kleur de banken, bouw bergen, tover beton om in gras. Maar ook kleine ingrepen hebben grote gevolgen. Deze scholen geven het voorbeeld.

Kaartjes uit het talentenspel
Klik & Print

Speel het talentenspel

We zeggen vaak wat kinderen nog niet goed kunnen. Kinderen weten dat ook van elkaar. Maar praten ze ook genoeg over hun talenten? Speel samen dit talentenspel en ontdek elkaars straffe eigenschappen.

moslima met boek
Verhaal

“Durf in dialoog gaan met moslimleerlingen”

Wanneer meisjes plots in hijab naar school komen, stellen leraren bezorgde vragen. Die vallen verkeerd, maar de leerlingen zoeken zelf een oplossing.

Andere thema's binnen School­beleid