Vlaanderen
Klasse.be

Klas­management

Klasmanagement is meer dan actieve werkvormen, wisselende klasopstelling of duidelijke instructies. Wat is dat extra stukje magie waardoor leraar, leerlingen en leerstof een jaar lang in elkaar klikken? Inzichten van experts en binnenkijken in de klas.

vertelblokjes
Klik & Print

Vertelblokjes: meteen mee met de noden van je leerlingen

In 1 oogopslag checken hoe het met je leerlingen gaat? Download de vertelblokjes en speel snel in op hun behoeften.

illustratie van klasgroep
Tips

Hoe maak je een hechte klasgroep? Benut de ‘gouden weken’.

Je hebt als leraar veel invloed op de fases van groepsvorming, weten leraar Tess Wauters en specialist Maarten Van de Broek. Zij leggen uit waarom de eerste weken van september zo belangrijk zijn voor je klasgroep.

Bondscoach basket Philip Mestdagh
Verhaal

Bondscoach basket Philip Mestdagh: “Leerlingen moeten voelen dat je om hen geeft”

Deze zomer wil coach Philip Mestdagh zijn Belgian Cats naar een straffe prestatie op de Olympische Spelen in Tokio gidsen. Voor hij profcoach werd, gaf hij leiding aan de leerlingen Bouw in het VTI in Ieper. “School en basketveld, 2 gelijkaardige werelden van discipline en teamwerk.

Illustratie Welke leerling blijft hangen
Test

Welke leerling blijft hangen?

Niet elke leerling blijft plakken bij dezelfde leraar. Wie zal jou altijd bijblijven? En hoe komt dat eigenlijk? Wat vertelt dat over jezelf? Jouw inschatting kan schoolloopbanen veranderen.

Leerlingenbegeleider Anouk Vroemans in gesprek met leerlingen
Schooltips

“Vroeger zwaaiden we met straf, nu staat herstel centraal”

Leerlingen die hun verantwoordelijkheid opnemen na een incident? HERGO en geweldloze communicatie staan centraal in Pius X Antwerpen. “Zoals je remedieert voor wiskunde, geef je ook kansen om gedrag bij te sturen”, vertelt leerlingenbegeleider Anouk Vroemans.

leraar in online groeigesprek meet leerling
Tips

Help je leerlingen door corona met een groeigesprek

Leerlingen hebben in coronatijden meer nodig dan ‘hoe gaat het?’ Dit stappenplan gidst je naar een goed gesprek rond welbevinden, motivatie én leerwinst. 3 kleine stappen voor jou, een grote sprong vooruit voor je leerlingen.

Maarten Vansteenkiste over motivatie bij leerlingen
Specialist

Als de motivatie van je leerlingen op een dieptepunt zit: start met ABC

Zit de motivatie van je leerlingen op een dieptepunt? Keer het tij met het ABC van autonomie, betrokkenheid en competentie: tips van motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste.

10 ideeën voor inspraak in de klas: icoontjes
Tips

10 frisse ideeën om je leerlingen inspraak te geven

Leerlingen inspraak geven over de manier waarop zij graag leren, motiveert hen. En als leraar groei je van hun feedback. 10 tips.

Blogger Jorgen Briers
Blog

“Lesgeven in bso was de beste leerschool”

In zijn beginjaren ging het lesgeven voor Jorgen niet zonder slag of stoot. Langzaam maar zeker kreeg hij een betere band met ‘zijn jongens'. Die ervaring neemt hij mee naar het internaat.

Motivatiemeter
Klik & Print

Motivatiemeter: leergoesting zichtbaar maken

Met de motivatiemeter ontdek jij hoeveel leergoesting je leerlingen hebben voor jouw opdracht of vak. Zo weet jij welke didactische ingrepen nodig zijn om de motivatie op te krikken. En dus leerwinst te boeken.

Zo doen zij het

“Wij laten leerlingen voelen dat een moeilijke thuis je pad niet bepaalt”

Pedagogisch optimisme erkent moeilijke thuissituaties, maar focust op het potentieel van leerlingen. Hoe doen ze dat op IMS in Borgerhout?

Koen Timmers over de leraar van de toekomst
Tips

Online klasmanagement: ook digitaal doen we normaal

Op het scherm of in de klas, leerlingen blijven leerlingen. Hoe houd je ze in de hand en bij de les tijdens afstandsleren? Finalist Global Teacher Prize Koen Timmers geeft al 12 jaar online les in het hoger en volwassenenonderwijs en deelt zijn tips en tricks voor digitaal klasmanagement.

leerlingen overleggen voor de schoolkrant
Zo doen zij het

Revival van de schoolkrant

Je schoolkrant nieuw (digitaal) leven inblazen? Leraar Pieter Serrien en de leerlingenredactie van Sint-Rita in Kontich doen het je voor. "Laat ze vrij te en geef ze een stem."

Wim Hanssens heeft straffen afgeschaft.
Zo doen zij het

School zonder straf: “Wacht niet tot iemand een stoel door de klas keilt”

Van een school waar verbale en fysieke agressie dagelijkse kost was naar een plek waar leraren én leerlingen zich veilig voelen. Wim en zijn team van Don Bosco Groenveld maakten de switch naar een school zonder sancties.

Ewout De Coene van bubao Sint-Gregorius Gentbrugge samen met zijn leerlingen van eindklas type 3.
Zo doen zij het

“Genoeg structuur legt de lat ook in het buitengewoon hoog”

“De grootste fout die je bij onze leerlingen kan maken, is denken dat ze geen progressie kunnen maken in sociale vaardigheden en kennis”, vertelt leraar Ewout van bubao Sint-Gregorius in Gentbrugge. Daarom brengt hij eerst structuur en duidelijke afspraken aan, daarna een pak buitengewoon mooie leerkansen.

Goedele De Swaef van Atheneum Wispelberg gaat aan de slag met Gentle Teaching in haar klas.
Zo doen zij het

Gentle Teaching: agressie voorkomen met goede relaties

Agressief gedrag op school aanpakken én voorkomen? “Dat lukt niet door het af te leren of te bestraffen, maar door een goede relatie met je leerlingen”, vertelt leraar Goedele. Welke rol speelt Gentle Teaching in haar klas?

grafiek: agressiecurve
Duiding

Wat kan jij doen wanneer een leerling agressief gedrag stelt?

Wat doe je wanneer een leerling uit een gevoel van onmacht of frustratie agressief reageert? In deze curve ontdek je dat je zo’n agressieincident kan opdelen in 5 fasen en hoe je bij elke fase krachtig kan optreden.

Portret Daniël Muijs
Specialist

“Zonder vakkennis geen goede lessen”

“Vakkennis volstaat niet om tot betere resultaten te komen”, stelt professor Daniël Muijs. Ze is wel essentieel voor je leskwaliteit én geloofwaardigheid.

leraar cello Stijn Kuppens en leerlingen
Verhaal

Leraar Stijn: “Motiveer je leerlingen, begin bij jezelf”

Stijn Kuppens, cello-leraar: “Als er eentje zijn motivatie verliest, zoek ik nieuwe invalshoeken of schrijf extra oefeningen. Liever aan mezelf werken dan sakkeren op de leerling.”

Leraar Josfien Demey test nieuwe lesideeën
Verhaal

Zo test leraar Josfien elk schooljaar nieuwe lesideeën uit

Josfien Demey zoekt steeds nieuwe, sterkere lessen. “Ik wil inspelen op de voorkennis en interesse van leerlingen. Zo vang ik aandacht en leren ze meer.”

Illustratie over zelfsturing
Tips

Zelfsturing in de klas: 11 tips

Zelfsturing, hoe pas je dat nu toe in de praktijk? Met deze 10 concrete tips leer je je leerlingen het stuur van hun leerproces zelf in handen te nemen.

Illustratie over zelfsturing
Doe het zelf

Leerlingen zelfsturend maken: 5 stappen

Kleuters tot tieners zelfsturend(er) maken, lukt niet zonder jouw intense begeleiding. Hoe pak je het als leraar of team goed aan?

leerling in een klas in Singapore
Tips

Welke teaching hacks kunnen wij stelen van Singapore?

Het succesrecept van Singapore is geen one-size-fits-all. Maar Vlaanderen kan wel er wel 3 teaching hacks stelen. Introduceer ze op klas- en schoolniveau.

screenschot uit de video over 'grey of the day'
Tips

Prikkel je leerlingen met de ‘Grej of the day’

'Grej of the day' komt uit Zweden. Letterlijk vertaald staat het voor ‘ding van de dag’: een korte presentatie of microles over een onderwerp dat jou als leraar boeit. Jij geeft die passie door aan je leerlingen, en zij aan hun ouders.

Veerle Van Vlaenderen en Kristien Lefebvre over straffen en belonen
Tips

Kan het zonder straffen en belonen?

Juf Veerle en juf Kristien hebben geen belonings- of sanctiesystemen nodig in hun zesde leerjaar van lagere school Sint-Agnes in Hoboken. Wat zijn hun tips?

Mijlpalenslinger tegen een muur
Klik & Print

Mijlpalenslinger: elk succes vieren met je leerlingen

Als je telkens kleine overwinningen registreert, hebben alle leerlingen snel succeservaringen. Met een mijlpalenslinger maak je ze zichtbaar: elk succes komt op een vlaggetje aan hun persoonlijke vlaggenlijn. Leerlingen kunnen er vol trots naar terugkijken en de klas wordt steeds meer aangekleed.

Alle leerlingen hebben een blokje met rood-oranje-groen waarmee ze me kunnen tonen hoe goed ze de les begrijpen
Zo doen zij het

“Ik wil dat elk kind een label heeft”

Hoe ga je om met al die ‘labels’ in de klas? Lin Tulfer onderzocht deze vraag in haar afstudeerscriptie. En past als startende leraar haar aanbevelingen nu zelf toe in het 4de leerjaar van Basisschool De Hoedjes van Papier in Deurne. “Ik kijk liever naar wat kinderen nodig hebben om te leren dan naar de etiketjes die op hen kleven.”

voorbeeld van zintuigkaartjes
Klik & Print

Deze zintuigkaartjes helpen je kleuters hun aandacht te richten

Zijn je kleuters snel afgeleid door prikkels die er niet toe doen? Met deze zintuigkaartjes help je je kleuters hun aandacht beter te richten.

icoontjes van lestechnieken
Tips

Snapt iedereen de leerstof? Check het met 10 technieken

Hoe controleer je snel of leerlingen je les begrepen? Hoe leer ze zelf inschatten wat bleef plakken? Met deze 10 technieken kan je meteen aan de slag.

portret Paul Verhaeghe
Specialist

Weer wat strenger worden? “Zo simpel is het niet”

Hoogleraar psychologie Paul Verhaeghe ziet dat jongeren steeds mondiger worden en leraren meer dan ooit worstelen met gezag. Klasse-redacteur Nele sprak met Verhaeghe over de nieuwe autoriteit, de veranderende rol van directeurs en grote toename van leerproblemen in de klas.

Leerling van PISO-instituut in Tienen doet vrijwilligerswerk in plaats van strafstudie in rusthuis
Zo doen zij het

Vrijwilligerswerk in plaats van strafstudie: “Straf moet nuttig zijn”

De leerlingen van het PISO-instituut in Tienen doen vrijwilligerswerk in de plaats van strafstudie. Ze draaien mee in het woonzorgcentrum vlakbij de school. Zo is strafstudie geen tijdverlies, maar leren ze echt iets bij.

Professor Maarten Vansteenkiste (UGent)
Tips

Hoe leg je de lat hoog zonder druk te zetten?

"Leerlingen hebben hoge verwachtingen nodig om te excelleren", stelt professor Maarten Vansteenkiste (UGent). Maar wanneer slaan die om in verlammende prestatiedruk?

Juf Hanne leest boek met 2 leerlingen
Tips

Kleuterklas zonder strafstoel of beloningsstickers

Straffen en belonen bij kleuters? Juf Hanne van de kleuterschool De Gummi's doet het in haar klas zonder strafstoel of beloningsstickers.

adjunct-directeuren Stig Van Heurck en Elly Huybrighs over sanctiebeleid
Schooltips

Sanctiebeleid: “Geen file meer bij de directeur”

Een studielokaal dat uit zijn voegen barst door te veel gestrafte leerlingen. Dat moet anders, dacht het KTA Brasschaat. Wat kan jij leren van hun nieuwe sanctiebeleid?

Communicatie- en organisatiedeskundige Marit Goossens over straffen en belonen
Specialist

Straffen en belonen: 12 tips en inzichten

Alweer boeken vergeten en onbeleefde reacties? Communicatiedeskundige Marit Goossens geeft 12 tips over straffen en belonen om je klas weer meester te worden.

aftelslinger - aftelkalender
Klik & Print

Aftelkalender: uitkijken naar een bijzondere dag

Binnenkort verjaardag, Sinterklaas, communie of schoolreis? Met deze slinger tel je samen met je leerlingen af tot die bijzondere dag.

Leraar Annelien leert haar leerlingen zelfstandig werken
Tips

Zo breng je rust in de klas bij zelfstandig werk

Leerlingen zelfstandig aan het werk zetten, zonder dat ze je voortdurend vragen stellen? Leraar Anneliens tip: gebruik een 'parkeerplaats'. Bekijk de video.

Gilberte Verbeeck
Tips

5 tips voor duidelijke klasregels met effect

Praktijklector Gilberte Verbeeck pleit voor duidelijkheid in wat kan, moet, mag in de klas. Met deze tips voor klasregels start elke leraar sterk in het nieuwe schooljaar.

afbeelding motivatiekaartjes
Klik & Print

Motiveer je leerlingen met deze kaartjes

Wil je het beste halen uit je leerlingen? Geef regelmatig een schouderklopje. Met een positief klimaat creëer je ruimte voor leren en kennisontwikkelende feedback.

Leraar helpt leerlingen in de klas
Specialist

Leerlingen motiveren: vragen aan expert Maarten Vansteenkiste

Is intrinsieke motivatie altijd beter? En werken beloningsstickers? Expert Maarten Vansteenkiste (UGent) beantwoordt vragen over motivatie.

Jongen wandelt naar buiten met rugzak
Mag dat?

Wat is het verschil tussen schorsing en uitsluiting?

Een leerling zet geregeld je klas op stelten. Je ondernam al actie, maar zonder resultaat. Wat nu? Schorsing of uitsluiting? Wat is het verschil?

Pedro De Bruyckere over authenticiteit
Tips

Authenticiteit: “Wees niet gewoon jezelf. Wees jezelf als leraar.”

Leerlingen verlangen authenticiteit van hun leraar. Maar hoe doe je dat? Door passioneel en bevlogen te zijn, schrijft Pedro De Bruyckere in zijn doctoraat.

Jelle Jolles over het tienerbrein en waarom leren
Wat vind jij?

“Waarom moeten we dat leren?”

"Waarom moeten we dat leren", vragen leerlingen soms. Tienerbrein-expert Jelle Jolles vertelt waarom je die vraag toch het best ernstig neemt en beantwoordt.

Klasmanagement: illustratie van leraar voor de klas.
Blog

“Klasmanagement? Mijn eerste week was een complete ramp”

"Mijn klasmanagement was een ramp, die eerste weken", schrijft leraar Stefanie. In een brief aan startende leraren stopt ze haar tips.

juf Sigrid over klasmanagement
Zo doen zij het

“Mijn kleuters zeggen hoe en wat ze willen leren”

“In mijn klas ligt weinig vast”, zegt juf Sigrid. De kleuters van haar derde kleuterklas bepalen mee hoe en wat ze willen leren. “Vijfjarigen kunnen zoveel meer dan je denkt.”

Elke en Wim over klasmanagement
Tips

Verbeter je klasmanagement: 10 tips

Klasmanagement is meer dan actieve werkvormen en wisselende klasopstellingen. Wat is dat stukje magie dat zorgt voor een klik met je klas? 10 tips.

Juf Kim over rust en structuur in de klas
Zo doen zij het

Klas op stelten: hoe kreeg juf Kim de rust terug?

2 jaar geleden zetten 26 kinderen het eerste leerjaar op stelten. “De minste vonk zorgde voor onrust”, zegt juf Kim. Samen met zorgcollega Elisabeth brengt ze stap voor stap de rust en structuur terug.

Elke en Wim over klasmanagement
Specialist

Klasmanagement: “Leerlingen willen leraar met een X-factor”

“Ik ken klassen waar na 2 uur lesgeven het zweet op je rug staat. Maar als je hun vertrouwen wint, doen leerlingen alles voor je.” Elke Struyf (UA) en Wim Danschutter (OLVI Gent) over de klik met de klas.

Portret Hilde Colpin
Tips

Zo pak je gedragsproblemen consequent aan

Gedragsproblemen aanpakken is niet gemakkelijk. Een consequente en positieve aanpak werkt, blijkt uit onderzoek van de KU Leuven en Thomas More Antwerpen.

illustratie van jongen met gebroken bril en pleister
Specialist

Agressie tegen leraren voorkomen en aanpakken

Fysiek geweld tegen leraren is uitzonderlijk. "Maar zo'n incident heeft wel veel impact”, zegt specialist Hilde Leonard. Hoe reageer je het best na agressie van een leerling tegenover een leraar en hoe voorkom je het?

leraar met leerling
Schooltips

Sanctiebeleid op school: kies de juiste maatregel

Hoe vermijd je grensoverschrijdend gedrag bij leerlingen? "Trek de juiste 'lade' maatregelen open", zegt nascholer Monique D'Aes. Zij ontwikkelde het 4- lademodel. Inspiratie voor jouw sanctiebeleid op school?

leerkracht geeft les aan kinderen
Tips

Een positieve strategie zodat leerlingen beter meewerken

Je wil je leerlingen beter laten meewerken, hen motiveren en inspireren? Leraar Doug Lemov geeft 5 tips om je les positief te framen.

Lawaaimeter hangt tegen bord
Klik & Print

Lawaaimeter: maak geluid zichtbaar in de klas

Te veel ongewenst kabaal in je klas? Met een lawaaimeter maak je geluid zichtbaar voor je leerlingen en maak je hen bewust van hun stemgeluid.

Leraar krijgt klas niet onder controle
Tips

Zo maak je komaf met kabaal in je klas

Beginnende leraren krijgen de klas soms moeilijk stil. 3 starters leggen hun situatie voor. Mentoren An Luyten en An Robeys geven tips voor minder kabaal.

Papieren waarop mogelijke klasopstellingen geschetst zijn
Duiding

Ken jij de nadelen van je favoriete klasopstelling?

De ideale klasopstelling bestaat niet. Banken in rijen, U-vorm of groepjes: elke opstelling heeft voor- en nadelen. En slimme varianten. Ken je ze?

Leerlingen samen aan het werk
Tips

Zo maak je van groepswerk meer dan gekakel

Om van groepswerk een echt leerproces te maken, is het gesprek binnen de groep cruciaal. Je leerlingen moeten er luisteren, vragen stellen en argumenten geven. Ontdek hoe een groepsgesprek rendeert.

leerlingen bezig met een project in de klas
Zo doen zij het

Leraar in 1B: “Klassiek lesgeven aan het bord is onmogelijk”

Kijk mee in de klas van Kaat. Ze geeft les in 1B, waar elke leerling met een handleiding komt. Kaat gebruikt hoekenwerk en individuele trajecten.

illustratie van moeder die dochter ondervraagt
Opvoedtips

Geef ouders examentips

Tijdens de examenperiode weten ouders niet altijd hoe ze hun kind kunnen motiveren. In dit filmpje krijgen ze tips over wat doen, en wat liever niet.

Jongens met GSM in de klas
Tips

Hoe overleef je gsm’s in de klas?

Gsm’s tijdens de les? Ja, maar ... wat als ze de hele tijd op Facebook zitten? Of wat als ik stiekem gefilmd word? En wat met leerlingen zonder? Met 10 tips kan je die excuses alvast niet meer inroepen.

twee meisjes maken wiskunde oefeningen met smartphone
Zo doen zij het

Zo maak je herhalingsoefeningen spannend

Een 'saaie' les met herhalingsoefeningen? Wiskundeleraar Debby organiseert battles tussen verschillende klassen. Mét de smartphone.

illustratie van dynamietstaven
Doe het zelf

Denk 11 keer na voor je straf uitdeelt in de klas

Straffen veroorzaakt boosheid bij leerlingen en is gericht op uitsluiten en isoleren. Denk dus goed na voor je een straf geeft. Deze checklist helpt.

Leerlingen rennen door de schoolgang
Klik & Print

Zo krijg je je leerlingen op tijd op school

Steeds meer leerlingen te laat in de klas? Download de poster ‘Blij dat je op tijd bent!’ en hang hem op. Met een extra campagne op school kan je het aantal laatkomers al snel met meer dan de helft doen dalen.

Illustratie van meisje met veel namen rond haar hoofd
Help elkaar

Zo onthoud je namen

Je wil zo snel mogelijk de namen van al je leerlingen onthouden? Alles heeft met aandacht en oefening te maken. 7 tips.

Video rumoerige klas
Zo doen zij het

Hou je klas onder controle met post-its

Valerie Vandenberghe, leraar Nederlands had last van een rumoerige klas. Op een aantal weken wist ze de klassfeer helemaal om te keren. Hoe? Met post-its.

Illustratie van storende leerling
Tips

Klasmanagement: gooi niet direct met straffen

Soms blijft een leerling na meerdere opmerkingen je les dwarsbomen. Hoe betrek je die leerling terug bij je les? 10 technieken.

Jongeren in een groep (cirkel)
Tips

Hoe maak ik een hechte klasgroep?

Een klasgroep is meer dan de optelsom van alle leerlingen. Verwacht dan ook niet dat ze allemaal meteen goede vriendjes worden. Iedere groep moet een aantal fases door voor hij hecht kan samenwerken.

Persoon pakt kapotte gsm op, is straffen of HERGO een oplossing?
Duiding

Hoe pak jij conflict met een leerling aan: met straffen of herstellen?

Straffen is niet altijd de beste oplossing wanneer leerlingen over de schreef gaan. HERGO, herstelgericht groepsoverleg blijkt een beter effect te hebben.

juf vliegt uit tijdens de les
Help elkaar

Ik strafte de hele klas. Hoe zet ik dat recht?

Leraar Wim zit verveeld met een klassikale straf. Lees het antwoord van mentor-coach Johan Dehandschutter en geef jouw eigen advies.

Andere thema's binnen Klastips