Vlaanderen
Klasse.be

Feedback en evalueren

Evalueren is meer dan een eindcijfer op het rapport. Het is een proces: observeren, feedback geven en bijsturen. Til jij je evaluatie naar een hoger niveau? Lees onderzoek, praktijkverhalen en tips in dit dossier.

Zo landt je feedback niet in de vuilnisbak: icoontjes
Tips

Met deze tips blijft jouw feedback beter plakken bij de leerlingen

Ben jij een feedbackfabriek maar pikken je leerlingen te weinig op? Met deze tien tips doen ze meer met je feedback.

Silvia en Nathalie van GBS De Letterbijter praten over kleuterevaluatie
Zo doen zij het

“Schoolrijpheid evalueren begint al in de peuterklas”

In GBS De Letterbijter splitsen de leraren de ontwikkelingsdoelen op in tussenstapjes en volgen ze het groeipad van de leerlingen. Dankzij hun wekelijks observatiesysteem bieden ze kleuters extra oefenkansen. Schoolpsycholoog Jantine Spilt legt uit waarom dat belangrijk is.

Leraar vult rapport in
Specialist

Wat schrijf jij op het rapport?

Durf je slecht nieuws benoemen op het rapport? Komt je boodschap aan? En spreek jij je leerling of zijn ouders aan? Tips en valkuilen van expert Marijn.

Leerstof spreiden
Zo doen zij het

“Ik laat ze de leerstof eerst wat vergeten”

Leraar Tim knipt de leerstof op in verschillende korte oefenmomenten. Expert Kristel Van Hoyweghen vertelt waarom je meer leerwinst boekt als je gespreid oefent.

toetsen effectieve leerstrategie_portret Christophe
Zo doen zij het

“Omdat ik voortdurend toets, is iedereen mee”

Christophe benut de kracht van toetsen als effectieve leerstrategie. Expert Kristel legt uit waarom je leerlingen leren uit elke oefentoets.

formatief evalueren 6 tips
Duiding

6 kopbrekers over formatief evalueren

Als je je leerlingen niet in de klas aan het werk ziet, kan je formatieve evaluatievormen extra goed gebruiken om hun individuele leertraject op te volgen en hen daarover feedback te geven. Ook wanneer de lessen op school hervatten, kan je daarmee hun beginsituatie inschatten. Lerarenopleiders Debbie De Neve…

Illustratie met tijger die feedback geeft
Gesprekstips

Haal meer uit je feedback. 9 tips 

Van instructie tot rapportcommentaren. Overal zitten feedback-kansen. Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs zet ze op een rijtje.

Kleuters in de kleuterklas
Zo doen zij het

Zelfsturing in de kleuterklas: “Kinderen worden leraar als jij niet kijkt”

Zelfsturing bij kleuters is mondjesmaat loslaten." Juf Vera van VBS De Loopbrug geeft het stuur van haar klas deels af aan haar kleuters. "Hoe ze soms moeilijke dingen in klare taal uitleggen aan elkaar. Mooi om te zien."

leerlingen in de klas praten met elkaar
Zo doen zij het

Attitudes verbeteren door zelfsturend leren

De leerstof taal zelfstandig verwerken of via instructie van de leraren? Dat kiezen de derdejaars Office-Retail van het Sint-Ursula-Institituut in Lier zelf. Zo werken ze niet alleen aan hun talenkennis, maar leren ze ook plannen en zichzelf inschatten.

Portretfoto van Roos Van Gasse
Specialist

Hoe evalueer je competenties?

Een cijfer geven op toepassingstaken zoals knutselopdrachten, (video)presentaties, portfolio’s of recensies is lastig. Roos Van Gasse, onderzoeker aan UAntwerpen, geeft 3 richtingaanwijzers.

Lieven Viaene, hoofd van de inspectie
Specialist

“Evaluatie is een van de moeilijkste taken van een leraar”

Evaluatie moet efficiënter. "Leraren werken keihard. Maar ze vergeten te evalueren wat het effect is van al die inspanningen”, zegt Lieven Viaene, hoofd van de inspectie.

Serge Vrancken met zijn leerlingen
Trend

Digitaal toetsen: hoe begin je eraan?

De technologie staat klaar. Digitaal toetsen kan de werklast van leraren verminderen én de kwaliteit van onderwijs versterken, zeggen experten. Toch vind je in Vlaanderen amper leraren die digitaal evalueren. Leraar Serge vertelt hoe hij digitaal toetst. En tussendoor verklappen 3 specialisten wat je met digitaal toetsen nóg kan.

juf Marleen over feedback geven
Zo doen zij het

“Feedback is ook zeggen wat beter kan”

Feedback over hun leerproces zegt leerlingen meer dan enkel een cijfer, vindt juf Marleen. Daarom is ze zuinig met toetsen en gul met woorden.

Professor Maarten Vansteenkiste (UGent)
Tips

Hoe leg je de lat hoog zonder druk te zetten?

"Leerlingen hebben hoge verwachtingen nodig om te excelleren", stelt professor Maarten Vansteenkiste (UGent). Maar wanneer slaan die om in verlammende prestatiedruk?

afbeelding klik en print beheersingsniveaus
Klik & Print

Kaartjes voor zelfevaluatie van leerlingen

Gratis dowload: levelkaartjes voor elke bank waarop je leerlingen aanduiden op welk beheersingsniveau ze zich bevinden. Beginner, doorgroeier, gevorderde of expert?

Juf Sanne over feedback en punten geven aan leerlingen
Zo doen zij het

“Feedback zegt meer dan cijfers”

"Ik ben nog lang geen expert, maar ik werk elke dag om mijn feedback sterker te maken", zegt leraar Sanne Van Hoef. Ze focust op procesgerichte feedback. "Daarmee geef je leerlingen een correct zelfbeeld en het signaal dat je in ze gelooft."

Professor Paul Kirschner over leren uit feedback
Specialist

“Goede feedback van de leraar doet leerlingen meer leren”

"Feedback is een krachtig leerinstrument als je die goed inzet. En daar missen we nog kansen: te veel leraren blijven steken in correctieve en directieve feedback." Professor Paul Kirschner pleit voor kennisontwikkelende feedback.

portret John Hattie
Specialist

Hoe weet je of leerlingen echt iets bijleren?

‘Ken je impact’. Met die mantra trekt onderwijsgoeroe John Hattie de wereld rond. Zijn onderwijsvisie ‘leren zichtbaar maken’ kent steeds meer aanhangers, ook in Vlaamse scholen.

Portret Els Consuerga
Specialist

Waarom leraren strenger zijn voor jongens

Genderspecialist Els Consuegra stelde vast dat leraren strenger zijn voor jongens dan voor meisjes. "Er zitten keiharde stereotypen in ons hoofd."

Jef Staes
Mening

“Mijn punten graag!”

“’Hoe vlug heb ik gelopen?’ Elke atleet wil het resultaat van zijn prestatie zien”, zegt Jef Staes. “Net zoals atleten moet je leerlingen uitdagen om te scoren. Mét punten. Enkel dan ontwikkelen ze écht hun talenten.”

Kari Van Rooy
Zo doen zij het

Tekenleraar Kari beoordeelt in rollen, niet in punten

Niet alleen geboren kunstenaars vinden de weg naar de tekenklas, ook kinderen met minder talent. "Daarom beoordelen we hen met rollen", vertelt leraar Kari.

illustratie van figuurtjes op klimmuur
Tips

Evaluatie van leerlingen: klim naar een hoger niveau

10 tips tillen je evaluatie op school naar een hoger niveau. Breed evalueren: voor de individuele leraar of het hele team.

foto Saskia Vandeputte
Specialist

Evalueren is veel meer dan een cijfer geven

Schoolmaker Saskia Vandeputte antwoordt op 5 vragen. "Evalueren is een proces van observeren, feedback geven en bijsturen. Je kan ook rekening houden met motivatie en inzet."

Ellen De Dapper in haar klas
Zo doen zij het

School zonder punten: het kan perfect

Geen rapporten met punten op basisschool De Sterrebloem in Meigem. Leraren evalueren met kleurcodes en woordelijke feedback.

foto Kris Colpaert
Mening

“Evalueer je leerlingen ook op empathie en creativiteit”

“Leer je leerlingen een op groei gerichte mindset ontwikkelen”, zegt hr-consultant Kris Colpaert. “En evalueer hen ook op die softskills, in plaats van enkel hun feitenkennis te checken.”

Leerling legt examen af
Zo doen zij het

Leerlingen plannen toetsen en taken zelf

De toets wiskunde maken of niet? Dat beslissen leerlingen uit het zesde jaar secundair in het Sint-Ritacollege in Kontich zelf. “Leerlingen krijgen de controle over hun toetsen. En over hun studies. Zo stijgen hun kansen in het hoger onderwijs.”

Fien in gesprek met juf Sabine
Tips

Zo organiseer je een kindcontact

De leraren van VBS Wonderwijs in Haasdonk luisteren écht naar kinderen. Naast de oudercontacten organiseren ze namelijk ook een ‘kindcontact’. Juf Sabine Dexters (47) vertelt hoe ze dat in haar zesde leerjaar aanpakt.

Video: Leerling vult een evaluatie van zijn leraar in
Zo doen zij het

Laat je beoordelen door je leerlingen

Leraar Renzo denkt dat hij wel weet hoe hij overkomt op zijn leerlingen. Wanneer hij zich door hen laat evalueren, is dat even slikken. Bekijk de video.

afbeelding van een leerling op een bankje
Duiding

Zittenblijven: wie beslist?

"Wie beslist of mijn kind mag overgaan? Ik of de school?" vraagt mama Jamelia.

Kaartjes uit het talentenspel
Klik & Print

Speel het talentenspel

We zeggen vaak wat kinderen nog niet goed kunnen. Kinderen weten dat ook van elkaar. Maar praten ze ook genoeg over hun talenten? Speel samen dit talentenspel en ontdek elkaars straffe eigenschappen.

Leraar noteert - Pernamente evaluatie
Tips

7 keer evalueren zonder examens

Zweert je school bij examens om te testen of de leerlingen de leerstof vatten? Sommige vakken lenen zich perfect voor alternatieve evaluaties. Ontdek zeven manieren om te evalueren zonder examens.

Andere thema's binnen Klastips